<

Faxx Tilburg 2004

Eerste samenwerking van Maarten Fleuren (beelden) & Kees Reijnen (grafiek)



[VOETNOTEN EN DENKVRUCHTEN] - een aards dialoog

.
Expositie van Kees Reijnen, grafiek en tekeningen
en Maarten Fleuren, beelden
in FAXX
Centrum voor Beeldcultuur
Tivolistraat 50, Tilburg
(opgeheven wegens subsidiestop per 1 juli 2004)

duur van de expositie
2 mei tot 17 juni - 2004



"Apenserie " (Kees Reijnen)



Nieuwslezers (Kees Reijnen) + Navel no. III (Maarten Fleuren)



"De Sprong" (Maarten Fleuren)



Omfalos no. 1 & 2 (wereldnavels)



'les pensees ceramiques' (oerversie) - (maarten Fleuren)


zaaloverzicht FAXX
zaaloverzicht



4 mei ­ 20 juni 2004

'VOETNOTEN EN DENKVRUCHTEN'

-een aards dialoog-

KEES REIJNEN, grafiek en tekeningen en MAARTEN FLEUREN, installatie en beelden

"Hoe houden wij een raket, vastgebonden op gammele rolschaatsen en hobbelend door hoog, ongemaaid gras, in toom? Ik doel op het gedeelte boven onze ogen, die rare bobbel die andere zoogdieren op deze wereld vreemd is, kortom ons probleemgebied ­ de neocortex. De strijd tussen hoofd en hart, het IK als constructie en als bedenker van de vruchten van onze menselijke (over)moed (..)."
Zie hier in een notendop de thematiek die Maarten Fleuren al sinds jaar en dag verbeeldt.
Ook voor Kees Reijnen is het hierboven geschetste probleemgebied steen des aanstoots én onuitputtelijke bron van inspiratie. In zijn etsen en gedrukte tekeningen plaatst hij vaak bijtende kanttekeningen en voetnoten bij het menselijk bedrijf.

Het aloude Icarusmotief, de overmoed van de mens, wordt door Maarten Fleuren (Nijmegen 1953) opnieuw bij de kop gevat. Letterlijk doet hij dat met zijn 'Pensées céramiques' (keramische gedachten), gehoornde hersenen, gevat in gesteven 17e eeuwse Spaanse kragen.In een steeds complexere wereld breidt het brein zich uit maar dreigt ingehaald te worden door zijn eigen vondsten, of onderuitgehaald door de immer broeiende onderlaag, de tuin van driften en instincten.
Fleuren's werk 'omfalus' (Grieks voor navel) verwijst naar de heilige steen in Delphi die door de oude Grieken werd beschouwd als het middelpunt der aarde en tegelijkertijd het perspectief vormde van waaruit zij de wereld bekeken.
Het gaat hier om een eigentijdse, postmoderne variant op de heilige steen te Delphi, een meervoudige en verplaatsbare versie die veel zegt over het gedachtegoed in onze hedendaagse samenleving.
De installatie 'de grote vlucht voorwaarts' verraadt de menselijke aanwezigheid, hoewel deze tegelijkertijd afwezig is.
Fleuren houdt met zijn gelaagde beeldtaal vol humor en speelsheid de toeschouwer telkens weer een spiegel voor.

Ook bij het werk van Kees Reijnen (Tilburg 1952) blijf je als kijker moeilijk buiten schot. Of het nu zijn apenseries, de weergaloze mensenkoppen en mensenknopen, de 'deskundige' nieuwslezers van 11 september of de zwartomrande studies naar krantenberichten zijn, Reijnen's engagement is evident. Zelf bestempelt hij zijn tekeningen en etsen als 'littekens' die zich op hun beurt etsen op je netvlies. In het werk van Reijnen lijkt het onbewuste, de waanzin die de kop opsteekt als het verstand ons in de steek laat, de overhand te hebben. Niet voor niets laat de kunstenaar zich graag inspireren door de 18e eeuwse Spaanse kunstenaar Goya, die in zijn beroemde prent 'als de rede slaapt breekt de hel los', de betreffende thematiek in één beeld samenbalt. Er lijkt sindsdien nog niets veranderd.

De tentoonstelling wordt op zondag 2 mei 2004 om 16.00 uur geopend door de heer Rien van der Vleuten, directeur Fontys Hogeschool van de Kunsten. De directie van FAXX nodigt u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.

Met Pinksteren gesloten, wél geopend met Hemelvaart.


Ingrid Luycks

FAXX, centrum voor beeldcultuur
Dunantstraat 1
5017 KC Tilburg
013 584 1010

Voor meer informatie en of beeldmateriaal kon u contact opnemen met Ingrid Luycks, PR en voorlichting FAXX, 013-584 1025 (wo en do) of Franca Meeuwsen, zakelijk leider FAXX 013 - 584 1010.

<